2013-04-10

Split Lip - skräck i mindre bitar

Då tar jag och slänger upp mitt absolut första inlägg. Jag vill passa på att tacka Dag för att jag fått chansen att vara en del av bloggen, och en närmare introduktion av mig har ni redan fått.
I väntan på ett saftigare inlägg från min sida tänkte jag tipsa om lite skön läsning.

För närmare sex år sen stötte jag på den här hemsidan som samlar korta skräcknoveller i serieformat skrivna av en och samma kille men tecknad av flera olika artister. Jag fastnade direkt för de makabra historierna och de, i många fall, groteska illustrationerna.
Allt eftersom tiden går har jag med jämna mellanrum glömt bort Split Lip men blir alltid lika glad när jag hittar dit igen eftersom det oftast har kommit upp en eller flera nya alster att läsa.

Att kalla det en regelrätt webcomic vore fel, för här är historierna lika viktiga som bilderna, men bilderna hade lika gärna kunnat tala för sig själva emellanåt. Den visuella stilen varierar kraftigt mellan artisterna som alla har sitt egna sätt att tolka källmaterialet 




Författaren Sam Costello har publicerat ett tusental kortare berättelser på flera olika håll (bland annat i Cthulhu Tales) och har här i samarbete med artister från olika delar av världen levererat otroligt intressant läsning.
Mycket nöje.

http://www.splitlipcomic.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar