2011-10-04

Välkommen till Martigo!

Ett första inlägg på denna serieblogg och ett stort och varmt välkommen!

Martigo är ett rent hobbyprojekt från min sida. Jag har en plan/vision för bloggen, men vis av tidigare erfarenheter (läs: misslyckanden) så håller jag den planen för mig själv och låter istället dig som läsare följa med på resan som säkert har ett helt annat slutmål än det jag har satt upp just nu.

En sak är hur som helst klar: Martigo ska handla om serier. Här kommer du kunna läsa recensioner av serier jag läser, du kan följa mina tankar under tiden jag läser serien och självklart komma med invändningar när jag har en åsikt som är helt uppåt väggarna. Här kommer du också få tips på förhoppningsvis bra serier och vart man kan finna dem, till det bästa priset.

Jag hoppas att den här bloggen kommer bli mer som en diskussion än en föreläsning (som många bloggar tenderar att bli). Jag är en rätt enkel man, jag gillar att dricka öl, umgås med vänner/sambo och läsa serier.

Och krångligare än så kommer inte den här bloggen bli. Det har ni mitt ord på.

-------------------------------------------------------------

Jag som driver bloggen heter Dag Ankersen men kommer att skriva under pseudonymen Martigo, för det är tydligen så den här bloggportalen fungerar när jag registrerade mig och jag vet inte hur man ändrar. Teknik är inte min starka sida, men jag hyser ett brinnande intresse för serier i alla dess former.


Och här är jag, en solig dag i Christiania, Köpenhamn. Jag är 25 år och bor i Malmö, Sveriges seriehuvudstad om du frågar mig. Serieskolan som finns här har pumpat ut fler framgångsrika och talangfulla tecknare och berättare än någon annan skola i Sverige och det finns gott om utställningar och temadagar att ta del av om man är lagd åt det hållet och vill integrera sitt serieintresse med de som faktiskt skapar dem.

Jag har ingen direkt inriktning på de serier jag läser. Jag älskar superhjälteserier men är också ett stort fan av stripar och humor. För mig är en bra historia och bra karaktärer viktigast, sedan spelar resten inte så stor roll. Det är dock inte speciellt viktigt för mig att vara först med olika serier, jag rotar gärna igenom gamla lådor på stadsbiblioteket efter guldkorn från förr och har sedan länge gett upp att hänga med i alla nyutgivningar som görs med jämna mellanrum. Tur för mig då att en bra serie håller i många, många år och att jag inte har bråttom någonstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar