2011-10-06

Hans Lindströms samlade undanflykter

Den första svenska serien som recenseras här på bloggen är skriven av en av Sveriges skarpaste politiska pennor, Hans Lindström. Hans Lindströms samlade undanflykter är en bok som du läser på en kvart så jag blev klar med den på bussen hem från biblioteket, där jag just hittat den.
Föga förvånande är Hans Lindströms samlade undanflykter skriven av just Hans Lindström. Han är väl serievärldens svar på Lars Vilks med skillnaden att Lindström de facto slänger kängor åt alla håll på den politiska och religiösa skalan medens Vilks bara säger att han gör det. Lindström är också tio resor smartare än Vilks vilket jag uppskattar.

Som vanligt är albumet från Lindström ett gäng "enrutingar" med direkta poänger och tydliga bilder. Oftast räcker det bara med bilden eller texten, bägge två är lika tydliga, tillsammans blir de ett slagträ mot maktens spritsvullna ansikten. Och visst får han mycket skit, den gode Lindström, men om man inte retar upp en och annan så har man ingen legitimitet som satirtecknare.

Hans Lindströms samlade undanflykter är en kavalkad av situationer där bortförklaringar behöver lämnas. Allt från vardagssituationer med hundar (en Lindström-favorit) till politiska snedsteg via otrohetsaffärer av alla de slag. 

Bilderna är ofta sexistiska men språket är vårdat, också det som det brukar. Jag har streckläst allt av Lindström (förutom doktorsavhandlingen "Skrattet åt världen i litteraturen" som jag bara läst halva) och jag kan inte låta bli att tycka att han börjar gå lite på tomgång. Kanske beror det på att världen har sett likadan ut sedan 11 september 2001, kanske beror det på att idéerna så sakteliga börjar ta slut.

Läs Hans Lindströms samlade ursäkter om:
  • Du har bråttom.
  • Du känner dig som en paria i samhället, och är nöjd med det.
  • Du är politiskt medveten och har upptäckt att det är någonting som inte riktigt stämmer.
Betyg: 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar