2011-10-10

Nemi 8

Nemi blir bara tråkigare och tråkigare med åren och nu är hon farligt nära botten med sin stagnerade humor om samma gamla saker om igen. Vi kan det nu, låt någon annan mer talangfull kvinnlig tecknare vara "nummer 1".
Nemi är tecknad av norska Lise Myhre. Det har varit en framgångssaga i stort sett från starten 1997 även om det var lite trevande innan den viljestarka, barnsliga, kompromisslösa Nemi tog form bland alla random gothare som tecknades inledningsvis. Nemi finns även som månadsvis utkommande serietidning igen efter att ha varit tvungen att lägga ner för ett par år sedan (på grund av att förlaget Schibstedt som gav ut serien lades ner).

När jag läser Nemi 8, som är en samling av de stripar som redan har publicerats i tidningen "Nemi" (samma modell som alla dagstripar som publiceras, kan man göra dubbel profit så gör man tydligen dubbel profit) blir jag så less. Det är naturligtvis inget extramaterial i någon form, istället fyller man ut vissa sidor med omslagen på de gamla tidningarna (!). Det är tunt, snålt och allmänt tråkigt sett till själva albumet.

Innehållet då? Jag ska vara helt ärlig, jag har inte ens läst klart skiten. Jag kom till sidan 91 där Nemi i vanlig ordning önskar något sagolikt och blir besviken, gömmer sig under bordet för att hon är rädd för en skräckfilm eller tycker att en tant är knäpp för att hon inte vill skaffa barn. Eftersom jag nyligen läst 90 sidor med exakt samma skämt i olika former (lägg till ett par feel-good-sidor, några stripar där Nemi dreglar efter "tuffa män" samt Nemi som den eviga godisgrisen så tror jag vi har samtliga poänger i albumet) så orkade jag nämligen inte mer. Så dåligt är det faktiskt.

Nemi var en gång legitim, en stark kvinnoröst i en ytterst mansdominerad serievärld, men nu har hon blivit omsprungen av bland andra svenska begåvningar som Lina Neidestam, Nina Hemmingsson och Loka Kanarp. Kanske var Lises största gåva till serievärlden inte hennes livsverk Nemi, utan inspirationen hon skänkte alla andra.

Läs Nemi 8 om:
Du aldrig har läst Nemi förut.
Du aldrig tröttnar på ett skämt.
Du aldrig vill erkänna för dig själv att skitbra serier kan bli för gamla.

Betyg: 2/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar